• کابینۀ شخصی

فدرال رزرو استراتژی خود را تغییر می دهد

تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و کالایی

تضعیف موقعیت فدرال رزرو آمریکا

در روز چهارشنبه، 22 مارس، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات متحده (FOMC) نرخ وجوه فدرال هدف خود را 0.25٪ افزایش داد و به 4.75-5.00٪ رساند. این تصمیم، قابل پیش بینی بود، اگرچه در چند روز اخیر بحث های زیادی در مورد امکان توقف روند انقباض پولی توسط فدرال رزرو وجود مطرح شده است. با این وجود، جروم پاول به آمادگی رگولاتور آمریکایی برای وقفه و احتمالا حتی توقف افزایش نرخ بهره پایه اشاره کرد.

واکنش بازار

منطقی است که با تغییر در بازده اوراق قرضه دولتی بلندمدت ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته جهان شروع کنیم - چراکه این شاخص در حال کاهش است. کاهش بازده ابزارهای بدهی بلندمدت ایالات متحده نشان می دهد که سرمایه گذاران انتظار رشد بیشتر نرخ بهره را ندارند. بنابراین، ما شاهد تضعیف کلی دلار آمریکا هستیم.
شاخص دلار آمریکا (USDX) که نشان دهنده قدرت پول ایالات متحده در برابر شش ارز اصلی است، به حداقل ارزش سال جاری و در نتیجه به پایین ترین سطح 11 ماهه خود نزدیک می شود.
با توجه به تضعیف دلار آمریکا، نرخ جفت ارز EUR/USD و GBP/USD نیز به رشد خود ادامه داد. جفت ارز GBP/USD به بالای 1.2300 صعود کرد که این نشان دهنده آمادگی خریداران برای ادامه رشد است. اما برای تحقق سناریوی صعودی، به یک محرک رشد مضاعف برای ارزهای اروپایی و یا یک عامل نزولی قوی برای دلار آمریکا نیاز است. به عنوان مثال، انتشار اطلاعاتی در مورد مشکلات جدی در یکی دیگر از بزرگترین بانک های ایالات متحده یا جهان، احتمال افزایش نرخ بهره را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، که این به نوبه خود باعث فشار بر دلار آمریکا می شود.

بازار نفت (WTI)

با نگاهی به بازار نفت، می شود دید که خریداران  برای از سرگیری رشد تلاش می کنند. دلیل بازگشت گاوها به بازار، تغییر در لحن رئیس فدرال رزرو و در نتیجه پایین آمدن احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره پایه بود. این امر منجر به کاهش بازده اوراق قرضه دولتی شد که به نوبه خود فشار بر شاخص های سهام را کاهش داد. هرچند، احیای خریداران در بورس تقریبا همیشه با افزایش قیمت نفت همراه است. اما همانطور که قبلا هم گفته شد (لینک مقاله قبلی)، یکی از مهم ترین عوامل برای فعال شدن سناریوی نزولی، تلاش خریداران برای بازگشت به بالای 70 دلار در هر بشکه است.
بنابراین، بازگشت قیمتها به پایین مینیموم سطح قبلی یعنی 68.80 دلار، ممکن است تمایل فروشندگان را برای ادامه کاهش تایید کند. این سناریو در صورت افزایش ریسک بحران مالی جهانی قابل تحقق است. همانطور که می دانید، انتشار اطلاعاتی در مورد مشکلات جدی بزرگترین شرکت های جهان، می تواند یک سناریوی نزولی را فعال کند.